God kväll!

Nu har det återigen gått flera dagar sedan jag skrev. Vi har hunnit vara nere på Ullared för alla julaktiga inköp av alla dess slag. Vi  fick köpt nästan alla julklappar och en hel del inför allt julpyntande.Så nu börjar jag för första gången sedan jag var lika hög som en soptunna, känna pulsen och förväntningarna inför jul, inte för alla julklappars skull som ju faktiskt var en av de allra största förväntningar när jag var liten utan för allt det sociala och mysiga i både färg, form och stämning. Och inte minst för allt det goda i både mat och framförallt godis väg ;)

Den yngste av tjejerna här hemma som är sprudlande full av energi gick bärsarkargång här hemma och skrek "jag är så spänd inför julafton" och vips hade hon hittat min julklappsgömma (men inte hela som tur var). Som var längst ner i min garderob, längst in och bakom högar av kläder. Så nu får vi väl lägga upp resten av gömman på vinden bland juleråttor och andra krypande små varelser.


Dem här små husen är så himla fina att tända, nu när det är mörkt överallt så lyser de upp som små krypin på flera ställen i vårt hem. Just denna lyktan kan hängas i taket och kostade bara 29 kronor på Ullared. Ett riktigt fynd. Har också köpt ett lite större, rostfärgat hus som är så fint i vårt vardagsrum för 49 kronor på samma ställe.

Igår var en fullspäckad dag som turligt nog startade med en 3,5 timmars utbildning i mindfulness och det var välbehövligt. Med mycket som sker omkring oss människor hela tiden är det sällan som iallafall jag stannar upp och funderar på just dem bitar som egentligen är så grundläggande att jag borde tänkt på det mycket tidigare än igår först.Det handlar om att stanna upp, fundera över vad Du känner, sätta ord på dina egna tankar och känslor. Det handlar också om att känna in kroppens fysiska status. Att medvetandegöra delar av det som pågår inom Dig. När du har klart för Dig vad det än må handla om ska du välja att antingen svara eller släppa. Om du vill och kan göra någonting åt situationen kanske du väljer att göra det (svara), om inte det går kan du sträva efter att acceptera situationen som den är just nu, för att sedan slippa grubbla över något som kanske inte kan förändras i nuläget (släppa). Till detta fick vi med oss praktiska övningar, som vi gjorde och vilken härlig start på dagen det var!



Det här stället har jag försökt ta kort på flera gånger, för att försöka visa hur vackert jag faktiskt tycker att det är. Då har solen lyst över de nerklottrade tegelbyggnaderna, himlen har varit blå och det doftade höst så fort jag öppnade dörren. Men bilden har aldrig fått fram den där härliga känslan som jag kände när jag tittade på det. Förräns nu, när det mesta är grått. Denna plats tycker jag är otroligt vacker, trots de sönderklottrade teglet, de trasiga rutorna och den spöklika stämningen som får mig att (ni får skratta) vibrera av rädsla.Fast i dagsljus njuter jag av att gå förbi gamla Papyrus. En dag hoppas jag på att det finns en gångväg mellan alla vackra byggnader, där det finns små charmiga butiker, saluhallar och små minnesmärken som visar på hur det såg ut när det fortfarande var ett pappersbruk där inne.
 
Må så gott!
Kram Emmelina.
Jul, Mindfulness, Papyrus,

Kommentera

Publiceras ej